Es considera a l’escriptor Lope de Rueda (1510, Sevilla - 1565, Córdoba) com el precursor més important del segle d’or.
És un autor que inaugura i obi el camí al teatre professional espanyol renaixentista. Després d’ell vingueren Lope de Vega, Calderón, Tirso i tots els altres grans escriptors..
Segons César Oliva podem observar l’influencia de la commedia dell’arte a tres característiques essencials de l’obra de Lope de Rueda:
En primer lloc la major importància de l’actor sobre el text. El text és només una eina per l’actor, no el centre d’atenció.
En segon lloc, moltes de les seves comèdies comparteixen argument amb comèdies italianes, tot i que no es va limitar a traduir-les, sinó que les va reescriure.
Una altra característica és que Lope de Rueda feia servir unes escenes com enllaç entre acte i acte per evitar que l’escenari quedés vuit. Aquestes escenes són conegudes com pasos i, de la mateixa manera que els lazzi de la commedia dell’arte, són completament independents de l’estructura dramàtica i es poden col.locar on es vulgui. L’actor, que actua de manera improvisada, té llibertat per acurçar o allargar el temps de representació fent servir tant elements verbals com no verbals i està molt més relacionat amb el teatre popular italià que amb el teatre culte.
Alguns dels pasos que Lope de Rueda va fer servir foren:
- Donar cops a un personatge o baralla entre personatges. És un gag gestual que trobem als pasos 1r, 4t, 6è i 10è.
- Finalitzar l’escena amb un gest que serveix de remat còmic. Paso 2n.
- Efecte bululú: representar un diàleg mitjançant un monòleg. Un actor representa al mateix temps a dos o més personatges que parlen entre si. L’actor canvia de veu i de posició i de gests quan representa cadascun dels personatges. Apareix als pasos 3r i 4t.
- Disfressar-se per amagar-se. Inclou el travestisme. Pasos 2n i 3r.
- Titubeig. Paso 1r i 6è.
- Tremolar de forma exagerada. Paso 2n i 8è.