
Se’l presenta com natural de Bérgamo, que com ja hem comentat a l’apartat dels zannis era una regió pobre. Per això Arlechinno pertany a la classe més baixa de la societat i era un personatge simple, mentre que el seu company Brighella (que moltes vegades feia el paper de germà gran) pertanyia a un nivell més alt i era tirànic i astut.
L’origen del nom d’Arlechinno és molt discutit. Molts situen el seu origen al nom Hellekin, que era un pseudònim del deu Odí (pare dels deus de la mitologia escandinava). Per altres era un personatge principal i satànic del Car-navalis o carrus-navalis a les festes de l’equinocci de primavera que es celebraven durant el segle XIII a Flandes i Alemanya. D’altres pensen que el nom pot provenir del rei Herla de Gran Bretanya (Herla King).
Així i tot, tenint en compte l’origen italià de la commedia dell’arte, és bastant lògic pensar que el nom pot provenir del diminutiu que es dona als germans petits. Així Fritellino significa germanet; Trivellino significa peus petits; Truffaldino és petit trampós i el nom d’Arlechinno pot provenir de Hellechinno, que significa petit dimoni. Avui la figura d’Arlechinno es correspon amb la figura de les cartes de “el boig”, tradicionalment un símbol de la bogeria, però també de la llibertat (la carta no té numero i no entra en joc).


Arlechinno és un personatge molt eteri. L’actor que l’interpreta ha de ser molt acrobàtic i ha de poder fer una gran varietat de moviments i cucaveles. Sempre està actiu i en moviment. Els seus genolls estan doblegats i els colzes també, amb les mans col.locades a sobre de la corretja. Té una gran curvatura lumbar i el pit cap a fora. Arlechinno mai camina en línea recta, sinó que ho fa en zig-zag molt ràpidament. Quan veu qualque cosa la seva màscara recorre tot l’objecte.

Normalment és el servent de Pantalone, però també pot ser-ho de Il’Capitno o de Il’Docttore. És ràpid i àgil físicament, però no mentalment, en contrast amb Pulcinella i Brighella.
Està enamorat de Colombina, però no te cap problema alhora de perseguir qualsevol dona que hi hagi a prop. Moltes vegades es rival de Pedrolino per l’amor d’una dona.
Degut al seu caràcter esdevé un personatge fonamental dins la commedia dell’arte, ja que es el desencadenant de moltes de les escenes còmiques gràcies als seus errors o la seva negativa a reconèixer les seves pròpies limitacions. El seu caràcter és una mescla de ignorància, tendresa, enginy, estupidesa i gràcia.
Poc a poc evoluciona cap a un caràcter més intel.ligent i sofisticat, que amb la seva simplicitat és capaç de burlar-se dels personatges arrogants i sortir victoriós.
La figura d’Arlechinno ha inspirat nombroses obres pictòriques d’artistes com Dalí, Picasso, Miró, així com de nombrosos impressionistes francesos.